-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16657 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

ملاك در ترجيح مشروعيت ديني بر مقبوليت مردمي چيست؟
ما معتقديم اين نظام بايد بر اراده تشريعي الهي استوار باشد ورضايت خداوند واذن او در امور مختلف لازم است. كاري كه ميكنيم, قانوني كه درباره ديگران اجرا ميكنيم, تصميماتي كه براي ديگران مي گيريم, تصرفي كه در زمينها,جنگلها, كوهها وبيابانها مي كنيم, نفت, گاز, طلا,مس ومعادني كه استخراج مي كنيم ـ اين كارها و تصرفات را بايد با مجوّز انجام دهيم. در بينش اسلامي, مجوز اين تصرفات اذن خداوند است. در حدّ اجازه او, مجاز به تصرف هستيم. رأي مردم جايگاه خود را دارد ولي براي ما حجيت شرعي ندارد, مشروعيت نميآورد, از اين رو اگر اسلام چيزي را نهي كرده باشد, حق نداريم با رأي وانتخاب خود آن را مجاز بشماريم. رأي خداوند در همه جا مطاع است واعتبار رأي مردم تا وقتي است كه با دين تناقي نداشته باشد. براساس اين مباني مشروعيت ديني محور است وبر مقبوليت مردمي برتري دارد.

پرسشها وپاسخها
استاد محمد تقي مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.